W ostatnim okresie miały miejsce 3 przypadki zalania mieszkań, lokali użytkowych, piwnic i garaży z mieszkań i lokalu, w których nastąpiła awaria elementów instalacji lub instalacja nie była czyszczona i tak:
- W jednym z mieszkań budynku 17 pod nieobecność mieszkańców uległa rozerwaniu giętka rurka doprowadzająca wodę z instalacji w ścianie do baterii zlewozmywaka. Bardzo duża ilość wody rozlała się po mieszkaniu, a następnie zalała lokal użytkowy poniżej oraz piwnice i garaże
- W jednym z lokali użytkowych budynku 17 pod nieobecność użytkowników awarii uległ zawór przy spłuczce kompaktu WC , zalaniu uległy piwnice i garaże dwóch klatek schodowych
- W jednym z mieszkań budynku 11 zalaniu uległo mieszkanie, powodem zalania, które miało miejsce w święto, było całkowite zatkanie kratki odprowadzającej ścieki z wanny mieszkania powyżej
Aby uniknąć podobnych przypadków i ograniczyć narażenie na straty właścicieli mieszkań informujemy i przypominamy:
- Za stan instalacji wod – kan i przyborów znajdujących się w obrębie mieszkania czy lokalu odpowiada jego właściciel, który jednocześnie odpowiada za straty w mieszkaniach czy lokalach sąsiednich. Zaleca się mieć to na uwadze przy ubezpieczaniu mieszkania i sprawdzić czy tego typu awarie są objęte ubezpieczeniem
W związku z powyższym bardzo ważne jest okresowe sprawdzanie przez właściciela lokalu stanu połączeń, baterii, zaworów, węży łączących, drożności kratek ściekowych, w tym:
- Zaleca się wymianę giętkich węży zbrojonych łączących instalację z bateriami co 5 lat i to pod warunkiem, że montaż był wykonany prawidłowo. Często daje się zaobserwować, że węże w czasie montażu uległy skręceniu, co skraca ich okres użyteczności. Należy stosować węże zbrojone wysokiej jakości
- Zaleca się sprawdzanie stanu połączeń gwintowych baterii z instalacją, były przypadki wadliwego połączenia i sączenia się wody z połączenia gwintowego za płytkami ściennymi, czego w mieszkaniu nie widać
- Zaleca się sprawdzanie i okresową wymianę węży doprowadzających wodę do pralek i zmywarek naczyń
- Zaleca się częste czyszczenie filtrów w pralkach i zmywarkach naczyń
- Zaleca się okresowe minimum 1 x na miesiąc czyszczenie kratek ściekowych łazienek, do który zlewa się woda z wanien i brodzików – dotyczy to mieszkań z budynkach 11 i 17, gdzie występują kratki ściekowe w łazienkach
- Zaleca się sprawdzanie i czyszczenie syfonów znajdujących się na odprowadzeniu ścieków z umywalek, zlewozmywaków, wanien i brodzików
- W części mieszkań, przy wykonywaniu przez właścicieli obudowy wanien czy brodzików nie wykonano otworów rewizyjnych, które służą do sprawdzania stanu instalacji pod wanną czy brodzikiem oraz do czyszczenia i ewentualnej wymiany syfonów czy kratek. W takich sytuacjach nie można sprawdzić, co się dzieje pod taką wanną. Dopiero jak zamoknie sufit u sąsiada poniżej, zaczyna się sprawa, a zwykle właściciel nieprawidłowo zabudowanej wanny czy brodzika z uporem twierdzi, że u niego nic się nie leje i odmawia rozkucia płytek, albo pyta kto za to zapłaci. Instalacje pod wannami winny mieć łatwy dostęp i możliwość kontroli. Prosimy o wyeliminowanie tych przypadków
- na czas dłuższej nieobecności w mieszkaniu czy lokalu zaleca się zamknąć zawór wody zimnej i ciepłej na instalacji doprowadzającej wodę do mieszkania. Zawory wody zimnej i ciepłej znajdują się w szafkach na korytarzu. Przed zamknięciem zaworu należy dokładnie zidentyfikować, które zawory należą do danego mieszkania, aby nie zamknąć wody sąsiadom
Proszę o poważne potraktowanie niniejszych informacji i uwag, co pozwoli uniknąć ewentualnych strat i zniszczeń
PROMBUD – Ryszard Waśko
Kraków, dn 12.11.2013r.